Bánatnak szomjára
Bánatnak szomjára
Valamilyen Gusztáv
Bánatnak szomjára
(Tarkónlőtt képzelet)
(Bánatod szomjára)
Elhallgatott
Tarkónlőtt képzelet
Aludni tér az Isten
Egykedvűen csomózza
Mézesmadzagon
A drága perceket
Elhallgatott
Tarkónlőtt galambom
Türkizkék szerelmem
Nyakára tekerte
A mézesmadzagot
Isten, a szenvtelen
Királyságomra jövend megannyi kín
Kőbe vésve jel:
Mene, mene, tekel, ufarszin
(Budapest, 2004. július 27.)
Hommage-variációk egy pattanásra
Hommage-variációk egy pattanásra
Valamilyen Gusztáv
Hommage-variációk egy pattanásra
Arctonik
(Hommage à Háy János)
A front miatt fájt a fejed, ezt lehetett tudni, mert tegnap fájtak az ízületeid, és arról egyértelműen lehet tudni, hogy amióta volt az a hülye baleset. Vagy ha az állkapcsod tegnapelőtt itt, tegnap ott, és ma amott, akkor nem kell a pánik. Lehetett tudni, semmi okod nem volt megijedni. Főzted közben a kávét, amikor megijedtél, az automata gép duruzsolt, közben az ablak alatt a kukásautó, tehát akkor időben, hét, hétóraöt körül, ezt is tudhattad egyébként. Duruzsolt Pamur Barmaszattva is, indiai angolsággal vezette a meditációt a meditációs appodban, megérte a pénzét, gondoltad, és nem teljesen helytelenül, de mondjuk szinte soha nem ültél le mellé, mármint a telefon mellé, meditálni Pamurral, vagy Pam úrral, ahogy vicceskedve mondogattad. Mármint magadnak, mert egyedül voltál, tudod. Ha leülsz mellé, ellazulsz, talán a fejfájásod is megszűnik, ami a front miatt, ezt lehetett ugye tudni, de nem lehet mindig kedve hozzá az embernek, gondoltad. Kakofón reggeledben így rosszkedvű lettél, hiába, hogy om mani padme hum, om mani padme hum, om mani padme hum, nem találtad magadban a drágakövet. Aki lótusz helyett lót-fut, ugye. Mármint hogy azzal ez megesik, most így jártál te is, amúgy kár érte. Így mentél ki a minigarzon fürdőjébe, ilyen ijedten, hogy a fejed mitől, hogy biztos valami agy-. Nem az volt pedig.
Te minden reggel. A kistükörben. Amíg a háttérben sistergett a kakófónia, te ott álltál. Mi itt az érdekes. Ezt mondtad, nem is kérdezted, mi itt az érdekes. És semmi. Talán a blúz gallérja, ahogy. Egy hajtincs. De nem, semmi sem érdekes, még a kukásautó a háttérben a legérdekesebb. Nem is értetted, más miért nézett rád, az arcodra. Olyan unalmas, mint egy, ráadásul a színe se, a tapintása se, mintha nem is a tiéd volna. Akkor meg miért? Biztos kipécézett. Dugni akar (amúgy sosem értettem, azzal mi lett volna a baj). Észrevette az izét, itt nem tudtad pontosan, hogy mit, de nem szeretted. Hagyjanak békén, te be akarsz olvadni, fel akarsz oldódni, láthatatlan akarsz lenni, nem is akarsz lenni, maximum vanni. Kihúzni. Túlélni az életet. (Bocs, nem, ilyet sosem gondoltál, ilyen mélyre nem, hétnullaötkor meg pláne. Ezt én egy kicsit túlfilozofáltam itt.) Átvészelni (a semmit amúgy, de ezt is csak én teszem bele). Nézted. Mi itt az érdekes. Ezt mondtad, nem is kérdezted, mi itt az érdekes. És semmi. Mármint tényleg semmi. Talán a blúz gallérja, ahogy. Egy hajtincs. De nem, semmi sem érdekes, még a kukásautó a háttérben a legérdekesebb (de nem azt nézte az a más, mert a kukásautó akkor nem volt ott, amikor az a más nézett). Napokig töprengtél, ezzel izélted el minden reggeledet. És akkor az egyik napon az ötödik sípszó nyolc órát jelez, mondták, késésben lehettél. Nézted magad mereven, és megláttad. A kistükörben. Hogy mi az érdekes. És arra gondoltál, hogy. Talán attól. De az meg nem lehet. De lehet. De nem. Semmi értelme nem volt vitatkoznod magaddal, lehettél volna okosabb. A fejfájás összezavart. Megláttad, és elszégyellted magad, hogy hát ez, ez az érdekes? De hát ez csak egy szar pattanás! A kezeid már önkéntelenül is az arctonikot keresték neked. Mire észrevetted, már be is kented. Mármint a pattanást. Ez a kicsi lett volna, ami megkülönböztet (legalább ma), de te ezt is letörölted.
Arcok bijektív vetületben
(Hommage à Esterházy Péter)
Ezerhétszázhányban apám egy napon felkelt, tükörbe nézett, és konstatálván, hogy abban megjelenő hercegi orcáját randa pattanás csúfítja, többé nem tudott tükörbe nézni. N. városában minden tükör e napon összetörött, szükség rájuk tovább nem lévén az Úr továbbmozdította hatalmas futószalagján az anyagok stációját. A tükrök isa por lettek, és az asszonyok sírtak. Apám soha többé, más városban sem tudott tükörbe nézni, pedig soká élt még, és rám sem nézett azután, hogy azt mondták neki, tiszta apja vagyok, nehogy akárcsak bennem meglássa magát, és úgy bandukolt eme Úr eme futószalagján, és oly soká, hogy végül, midőn elhalálozása bekövetkezett, nem ismerte volna fel magát.
Jómagam egyébként nem foglalkozom ilyen kérdésekkel, a pattanás is pötty, a focilabdán is pötty van, metszetük nem üres voltának felfedezése azt a hitet erősíti bennem, hogy ez is csak játék, esetleg kis hiba a futószalagon, amelyen gyártódva vanódok, vagy hogy, ami apám orcáját az enyémtől elfordítá, és sokszor eszembe sem jut, hogy ha apám nem nézett a szemembe, akkor – az egymásra nézés bijektivitása okán – én se nézhettem az övébe, tehát midőn elhalálozása bekövetkezett, nem ismertem volna fel apám arcképét.
Apja fia
(Hommage à Tar Sándor)
Pásztorék mindig a hathúszas személlyel kellett, hogy járjanak be Debrecenbe, mind a hárman, mondjuk más nem is volt, csak személy, a kispiros Bzmot, a három személy ezen a személytelen személyen döcögött. Ahhoz fel kellett kelni vagy fél öt körül, mert a disznók, meg mert messze volt az a szar állomás, A ragyás képű Pásztor kupicában mérte a távolságot, Pásztorné nem akarta, hogy Pásztor igyon, Pásztor pedig azt nem akarta, hogy Pásztorné ebbe beleugasson. De hogy az állomáson nincs büfé. Hát nincs, Jóska, pláne hajnalban. Pedig akkor lenne jó. Akkor, hogy az Isten lova faszát nekije, hogy aztat. Így jutottak el minden kora reggel a létavértesi állomásra, és a gyerek már nőtt felfelé, már titokban volt, hogy Pásztorral egy fél kupicát, fiam, tökösödj, mondta Pásztor, amíg a fürdőben van az anyád, na! És Pásztor fia tökösödött, nem is tudták róla, de már hajkurászta a lányokat a szakmunkásban, ahol villanyszerelőnek tanult, meg tanítás, vagy amit annak mondanak, na az után a lakótelepi parkokban. Jóskának is így lett az Ilike, mondták azok a helyiek, akik tudták, mert a saját gyerekeik ugyanott hajkurásztak, ez tiszta apjafia gyerek, úgya! Ebben a rokonság is egyetértett, az apjafiaságban, hogy a szemöldöke, a szája, a termete, hogy az tisztára a Jóska, még jó, hogy a ragyákat nem kapta meg tőle! Pásztornak Ilike volt talán az egyetlen szerencséje, azon túl sokra nem vitte, esztergált egész életében, pedig még művezetőséget is kinéztek volna belőle valamikor, de nem lett az, mindegy is, miért.
Azért a Pásztor fia, a Kisjóska egyáltalán nem volt olyan szerencsétlen, mint ahogy az apja gondolta róla, mert minden akart lenni, csak az a ragyás képű apja nem. Na az nem! Rohadni a GÖCS-ben, pácolódni a gépolajban, kapni a fémforgácsból, faszik között lenni egész nap, a nagy büdös lópikulát, gondolta, a villanyszerelés is elég szar, de legalább kis szerencsével bejuthat majd gazdagékhoz, és akkor seftelhet gázolajjal, román cigivel, ukrán vodkával! Lesz abból F Astra is, mélynyomóval, baszod! Bármit, csak ne azt, amit az apja! Bármi, csak ne, ami az apja!
Hattizenöt körül általában már letelepedtek a motorvonaton, olyankor a végállomáson még van hely, sőt, ilyen korán végig van hely, aztán ernyedten várták elbandukolni mellettük az álmos, didergő párában derengő kilométereket. Mit volt mit csinálni, semmit, Pásztor néha kiment a budiba, ott kortyolt bele a pálinkásüvegbe, amiről azt hitte, Ilike nem tud róla, de persze tudott. Egyik nap Sáránd után, valahol Mikepércs magasságában a fiú is felállt, hogy kimegy a budiba brunyálni, mennyél, mondták neki, és elindult. Belépett a mocskos budiba, pont az F Astrát tuningolta fejben, és hugyozás közben a mocskos tükörbe nézett. Nézte egy rövid ideig mereven, amit látott, aztán elhűlt, megrémült, remegni kezdett, a szemében valami feneketlen gyűlölet sötétlett, feltépte a vécéajtót, feltépte a motorvonat ajtaját, és azzal a lendülettel kiugrott a vonatból.
Csak Debrecenben lett gyanús, hogy nincs meg. Nem jött vissza, de hát ugye néhány perc volt csak a távolság, ha nagydolga volt, eltarthatott Debrecenig is, volt már ilyen. Most viszont nem szállt le, a budiban sem volt senki, a szülei meg álltak ott tanácstalanul. A kalauz végül kihívta a rendőröket. Csak órákkal később találták meg. Csak nyaktól lefelé roncsolódott annyira, hogy szörnyethalt, az arca szinte ép maradt. Csak egy ragya volt rajta. Egy olyan, mint az apján.
(Budapest, 2021. november)
(Megjelent a Szó-kincs 2022 című antológiában)
Libegő
Valamilyen Gusztáv
Libegő
kihajtogatom a szirmokat
sorra egymás után
nézd, ez vagyok én
ez a fura kis virág
meztelen
és ez itt a porzóm
ezekkel meg fotoszintézelek
fényt eszek, ha jön a Nap
és egy kicsit minden nap eljön
akkor is, ha felhősek a reggelek
és a bölcs szél, az is eljön
és elfújja a száradt
a megfáradt szirmokat
mi belőlem kél útra
hogy hová lesz vajon
látod, nem tudom
egy helyben vagyok
és ez a hely jó nekem
gyökereimtől ugyan már távol
ég és föld között
lassan eléledek
de mégis ez a föld
az én földem
akármilyen hideg is lesz
én mindig itt telelek
és egyszer egy napon
jön majd a bölcs szél
elfújni utolsó szirmomat
a porzómat, bóbitámat
mindenemet
akkor majd az lesz
hogy felsóhajtok
Uram, végre
mostan elibéd libegek
(Budapest, 2019. január 18.)
(Megjelent a Szó-kincs 2019 című antológiában)
Maggileves
Maggileves
Valamilyen Gusztáv
Maggileves
Láttam, hogy ki fog futni a maggileves,
először csak süvített a fazékban,
aztán már a fedőt rezegtette,
figyeltem, koncentráltam rá,
mert elviselhetetlen voltál éppen,
pont, mint egy fortyogó leves,
csak a maggilevest nem szeretem,
téged meg szerettelek.
Azt hittem, menten belédhalok,
hogy ott belédgebedek,
de csak mondtad, mondtad,
kiabáltál, azt mondtad,
hogy ————————————–,
bassza meg, nem emlékezem.
A konyha falai rámgörbültek,
végtelenül szűknek tűnt a tér,
aminek közepén rámhajoltál te is,
arcod haragos volt,
mint Hemingway tengere,
szemed szikrákat szórt,
fut ki, az isten verje meg,
a maggileves.
Gejzírek közt erőltetett menet,
az volt, amíg felálltam,
s melletted slisszanva
a tűzhelyhez léptem,
és azt mondtam, a francba,
még tésztát se főztünk bele.
Aztán arra gondoltam,
olyan ez, mint az életünk,
a hús nem hús,
a répa nem répa,
csak szintetikus vegyi elem,
csak egy nemtudommi,
már nem tudtam kigondolni,
mert láttam, ahogyan megszületünk,
kedvező párás környezeti feltételek között
kioldódnak belőlünk az összetevők,
az illatok például, amik nem egyediek,
de legalább illatok, és az ízek,
amik ócskák és közönségesek.
A maggilevesek és az emberek
mind egyformák, ismertem fel,
csak a hibáik különböztetik meg őket,
de mind megszület, fél és szeret.
Mert akkor is,
kezdted az újabb rohamot,
mert akkor is,
és villámokat szórt a szemed,
és fogalmam sem volt,
ez mikor, mi lehetett,
csak álltam a fazék mellett,
szemembe kis híján könny szökött,
menj el, mondtam, vagy adj egy rongyot,
kifutott ez a szar, mint te meg én,
bár nincs bennünk szójalecitin,
sem emulgeáló- és tartósítószerek,
és talán ez is a baj, tudod,
hogy nem tudunk őrizni,
mint a cserépkályhában
a parazsak a meleget,
csak lángolunk, elforrunk,
két elcseszett maggileves.
(Budapest, 2019. január 18.)
(Megjelent a Szó-kincs 2019 című antológiában)
Minek
Valamilyen Gusztáv
Minek
A foteljében ült. Kopottnak érezte, pedig nem volt az, egy egész jó állapotú fotel volt. Ez az egyetlen maradt meg a világból, meg ő. A padló is eltűnt alóla, az alól a föld, az alól a bolygó, az alól a Naprendszer, és így tovább. Rideg, örök végtelenség.
Bekapcsolhatná a tévét, minek. Felvehetne az asztalról egy Örkényt, rövid, néhány perces történetek, minek. Néhány perces történetek minek. Percek minek. Történetek minek. Örkény minek. Betehetne valami zenét, minek. Sting minek. Vagy relaxációs zene. Minek. Nemrég még jógázni akart, minek. Ellazulni hogyan. Minek. És a tánc is! Azt mindig szerette, de most minek. És ha már az is minek, akkor minden minek. Mindene megmerevedett. Valahogy mégis felállhatna, minek. Hova menni a semmiben, és minek. Ott mit csinálni, ahol a semmi is semmi, nem lehet. Mikor sincs, a mikor is minek. Hirtelen nagynak tűntek a körmei, levághatná, minek. Nincs más, csak a fotel, a semmi és a körmök, amikkel kapaszkodik, minek.
Bódult volt, erősen szédült. Megpróbálhatna lefeküdni, minek. Álmodni minek. Álmodhatna ébren is, minek. Az álom is minek, az ébrenlét is minek.
A konyhában, amikor még megvolt, az utolsó képkockákon félbehagyott vacsora, félig lerágott csirkecsont, kettétört kenyér, uborkavég, pohár víz. Minek. A konyhából valami mégis megmaradt: a földre esett villa fülsértő csörgése. Evett, akkor kapta a hírt. Kiesett. Egyszerre zuhant rá a semmi. Csendrobbanás: az autók zaja, a szél zúgása, az óra ketyegése, a hűtő duruzsolása, a macska kaparása, a zene, a… nem is tudni, mennyi hang van körülöttünk, és ez mind egyszerre megsza… Csak a villa végtelen zörgése és a vonalbontás hangja. Amíg még létezett az idő, percekig tartotta füléhez a telefont, miután megszakadt a hívás. Talán bemondják, hogy vicc, telefontréfa. Pí-íp, pí-íp, pí-íp. Nem mondtak utána mást neki. Kinyomta. Magára lett maradva. A csendben akkor eltűnt előbb a japánbirs az ablak alól az édesrózsaszín virágaival. Pikk-pakk. Hova lett, gondolta. Aztán a szomszéd házak, a felhő, az ég. Ekkor lett sötét. Aztán a konyhabútor, félhomályban felsejlettek a poros, pókhálós falak, és a tűzhely mögött a gázcső csonkja, amiből most dőlt: a semmi. A mosogató is eltűnt, és a csapból is ömlött: a semmi. Aztán azok is el. A semmi színtelen, szagtalan gáz. Végtelenre szűkült-e a tér, vagy végtelenre tágult, nem tudta. Előbb az asztal lapját markolta meg, szédült, ránehézkedett, valahogy felkászálódott. Akkor tűnt el a szék is, vissza nem is ülhetett volna. Megemelte az egyik lábát: eltűnt alóla a járólap. A másikat is: az alól is. Megtántorodott, a fal felé lépett, némán tűntek el a járólapok, és eltűnt a fal, ahogy nekidőlt, éppen hogy vissza tudott ugrani a konyha közepére, ahol volt még járólap, minek. A villa zörgése. Innen tántorgott el a fotelig. Talán így történt, talán nem; nincs, aki pontosabban emlékezzen rá. Lehet, hogy a részletek nem stimmelnek, de most tényleg: pontosítani minek.
Ki gondolta volna, hogy ez lesz. És ha kigondolta volna, hogy ez lesz, akkor is. Így rázuhanni a semminek semmire nem lenne szabad. Talán ha lassabban történik, íve van, ha felkészülhetett volna, ha… ha? Miért? Akkor? Ha megszűnik az idő, mindegy, mikor kezdődik a nincs.
A foteljében ült. Semmilyennek se érezte, és nem is volt semmilyen. A villa fülsértő zörgése, erre emlékszik csak, meg hogy előtte minden olyan kerek volt, készült, tervezett, hitte, amit kellett, csinálta, amit lehetett. De azt már, hogy mi lehetett volna, ha nem csörög a telefon, elképzelni minek. Minek? Mert nincs más ebben a fotelből, ürességből és villazörgésből álló szétfoszlott, örökre semmibe zárt világban, csak a kényszeredett gondolat, a mi lett volna ha. Meg a hol rontotta el. Na igen, ez. Mit tehetett volna. Valamit tehetett volna talán, vagy nem. Önmarcangolás, sokaknál ez a gyász első lépése. És mivel megállt az idő, messze még a feloldozás.
(Budapest, 2019. március 25.)
(Megjelent a Dimenziók 11 című antológiában)
Szeretném
Valamilyen Gusztáv
Szeretném
Szeretném, a szalvétád
ha otthagynád az asztalon.
Megismerném, másé nem lehet,
így csak te hajtogatod.
Keresném ajkaid nyomát.
Szeretném még, ha megtalálnám
egy elkallódott zoknidat.
Ujjaim közt gyűrögetném,
elképzelném lábaidat.
Várnám, hogy újra betipegj.
És szeretném még, ha néha
rámtörne az illatod –
mikor hazamentél reggel,
úgy döntöttél, itt hagyod.
Szédülnék egész napon át.
Szeretném, ha a hajszálaid
dugítanák el a lefolyót egyszer.
Hosszan babrálnék velük,
mosolyogva. Semmi vegyszer!
Kócos hajadra gondolnék.
Szeretném még, ha nevetnél
a kanapén valami filmen,
és lemaradnék a poénról, mert
szuszogásod figyelem éppen.
Olyan szép, ahogy létezel!
És szeretném még, ha a levegő
belőled belém áradna át.
Ez is egy kicsit te vagy, súgnám,
számmal résnyire nyitnám a szád,
belélegeznélek, s hosszan benntartanám.
(Budapest, 2019. április 9.)
(Megjelent a Szó-kincs 2020 című antológiában)